Hva lærer våre talenter?
|
|
|
|
Et sommerkurs for unge digitalister
Introduksjon til AINå opplever vi hvordan teknologi endrer "alt". Arbeidslivet blir annerledes. Kunnskap om AI blir derfor en nøkkel for fremtidens arbeidstakere. For mer informasjon om kurset - kontakt: jorgen.utstol@kunnskapstrening.no
|
|
|
Hva har talentene lært undervegs? De har lært seg å skape 3D-modeller av livet i havet, utvikle animasjoner og programmere. De har lært seg å bruke datastrømmer (fra f.eks kartverk) inn i modelleringen. Med alt de har lært - har talentene utviklet en simulering av hvalens vandring. Her er arbeidet eksportert og utviklet til en liten film.
|
Læring i fart: Talenter lærer mens de utvikler applikasjoner - f.eks programmeringspråket C#, Unity (gameengine), 3D-modellering, design, art og storyline. Talentene kan formalisere sin nye kompetanse gjennom det unike samarbeidet vi har med Stockholms Universitet.
|
Skreddersydd: Vi lærer på forskjellige måter. Derfor får alle våre talenter en unik reise - med skreddersydd fagplan og tilpasset læringsform. Les mer om individuelt program
|
"Nye jobber langs kysten vil gi vekst og utvikling i Distrikts-Norge"Den norske regjeringen har bitt seg merke i satsingen rundt Smart kyst og Smart kyst talent.
En stor og viktig samfunnssatsing kan kombineres med å utvikle nye talenter til jobben. I ett og samme grep - bidrar man ikke bare til å løse en utfordring. Men mange: - Mangel på ung arbeidskraft - Kompetansebehov - Utenforskap - Sysselsetning og bosetning |
Fant gløden for
|
Bedrifter, organisasjoner og offentlige virksomheter inviteres med som partnere i vårt arbeid. Partnerskapet har en praktisk filosofi: Vi utvikler nye - digitale - løsninger sammen! Det skaper en arena mellom
|
unge mennesker med digitale ferdigheter og virksomheter som har behov for digital fornying. Dette skaper inkludering.- gir talenter relasjoner til næringslivet og næringslivet tilgang på ung arbeidskraft.
|
Dataspillet ble en historisk opplevelse - produsert i av lokale talenter og ansatte på Sortland museum og med faglig veileder med i samspillet. Lokal utvikling og læring - hånd i hånd! Den digitale installasjonen er plassert i hjertet av utstillingen om arbeiderbevegelsen historie i Vesterålen. Les mer
|
Digital visualisering blir et viktig fagområde - i alle bransjer og organisasjoner. Dablo er et arbeid signert talentene Tom Rune Sivertsen Eide og Sigurd Vatnehol Søvik, begge fra Møre og Romsdal. De har jobbet med konsept, 3D-modellering, animasjon og musikk - og skapt en flott visualisering av et gammelt samisk spill. Både Tom Rune og Sigurd startet hos
Kunnskapstrening IT med Årskurs i spillutvikling. |
|
Et nydelig prosjektSparebank 1 Nord-Norge har investert
i utvikling av digitale talenter. - Et nydelig prosjekt, sier Clara Malm-Nicolaisen i banken. Les mer |
Sparebank 1 - Samfunnsløftet - har støttet satsingen til Kunnskapstrening IT med 4,1 millioner kr.
Støtten har gjort det mulig å etablere et 3-årig utforskningsprosjekt sammen med NAV Troms og Finnmark. Støtten styrker også satsinger i Vesterålen og Helgeland. |
|
Hemnes gir jobben til talenterHemnes kommune tar et helthetlig grep mot utenforskap og satser på utvikle sine egne talenter - fra utenforskap til bærekraftig arbeid.
Les mer |
Nye arenaerVi etablerer lokale talentarenaer.
Nå i Midt-Troms og Målselv og Ålesund i Møre og Romsdal. |
En nyskapningWorkflooow rulles nå ut. Her utvikles lokale talentarenaer sammen med kommuner og næringsliv. Det blir møtesteder med
fremtidens arbeid på agendaen. |
Mobiliserer HelgelandNå mobiliseres det regionalt på Helgeland. Målet er å skape 100 nye karrierer innen IT-feltet. Målgruppe? Digitale talenter utenfor arbeidslivet. Les mer
|
Ut med utenforskap100.000 unge står utenfor arbeid og utdanning i Norge. En (digital) generasjon som trengs! Bare gode partnerskap mellom mange aktører kan løfte flere til et godt arbeidsliv.
|
BredbåndsfylketBredbåndsfylket byr på gratis supernett til talentarenaer i Troms. Det fremkommer i en nylig inngått partneravtale. Les mer
|
Midt-Troms MuseumDirektør i Midt-Troms Museum, Lisa Gay Bostwick, viser vei og samler talenter og ansatte til felles innsats innen digital formidling.
|
Et godt eksempel- Kunnskapstrening IT er et meget godt eksempel på innovasjon som kombinerer viktige samfunnsutfordringer. For det første inkluderer de unge som står utenfor. For det andre kvalifiseres unge mennesker til kompetanse arbeidsmarkedet etterspør, sier Bente Ødegaard, avdelingsdirektør NAV Troms og Finnmark.
Sammen med NAV Troms og Finnmark piloterer vi nå nye utviklingsløp for digitale talenter. Piloten startet i Bardu og Målselv og vil utvides til flere kommuner i Midt-Troms. Pilotprosjektet er en del av Samfunnsløftet som er finansiert av Sparebank 1 Nord-Norge. Mer om samfunnsløftet |
Det er kommet nasjonale tiltak i forbindelse med Pandemien - som det er viktig å respektere og forholde seg til.
I alle Kunnskapstrening IT sine kurs og prosjekter er regelen at talenter jobber hjemmefra og har alle sine møter, undervisning og prosjektmøter via vår nettplattform. Vår daglig virksomhet påvirkes dermed ikke og våre talenter kan være i normal virksomhet. Ofte gjennomfører vi samtalene mellom talent, nav-veileder og coach (trekantsamtale) som telefonkonferanse. Fra og med i dag - vil vi kun bruke telefonkonferanse til de gode trekantsamtalene. |
For ordens skyld vil vi også si at Kunnskapstrening IT bare vil ha møter med bedrifter (forberede prosjekter og arbeidstrening og annet samarbeid) med nettkonferanse. Som organisasjon har vi innført hjemmekontor og INGEN reising.Når det gjelder oppstart for nye talenter - vil vi sammen med NAV - organisere intervjuer og oppstart via nett og med talent/bruker hjemme.
Å møte pandemien handler om å ta vare hverandre. Derfor synes vi det er betryggende at våre talenter og vårt samarbeid med NAV-veiledere kan organiseres slik at det IKKE går ut over talentenes arbeid og utvikling - men tvertimot skape hverdager med lyspunkter, fellesskap og læring. |
Distanse. Med nærhet.Til høsten starter vårt årskurs.
Det er 100% nettbasert. Samtidig som det er sosialt, nært og fyllt med unike læringsopplevelser. |
Andreas Bringsvor i Møre og Romsdal har skapt et dataspill som virkelig imponerer. Spesielt når man tenker på at han lærte seg alt som må til på knappe 10 måneder og alene gjort all programmering, effekter, spilldesign og brukergrensesnitt. “En helt enorm prestasjon,” sier lærer Martin Adolfsson. Neste uke avslutter Andreas årskurset i spillutvikling (som gis i samarbeid med Stockholms Universitet) og neste etappe er klar: Det neste året vil han jobbe med egne spillidéer og lære - enda mer - i fart!
TEST SPILLET HER! Les mer om årskurset |
PS! Dette er en "film" av spillet - som er 100% spillbart på PC.
|
Bygde spill på 4 uker! |
Yngve Løkås fra Helgeland deltok i fjorårets utgave av Summer Games. Opplevelsen beskriver han slik:
- Summer Games var kjempeartig! Jeg har bestandig hatt lyst til å lære meg å lage spill, men har sett på det som en for stor utfordring. Summer Games fikk meg til å innse at dette er noe jeg kan få til. Nå har jeg laget mitt første spill, og det har absolutt gitt mersmak. |
BLI MED PÅ EN SPENNENDE REISE
En generasjon talenter til et digitalt arbeidsliv Norge har tusenvis av unge talenter på fagområder som ikke har vært etterspurt av samfunnet - frem til i dag. Digitaliseringen forandrer alt. Vi ønsker å bidra til at digitale talenter løftes frem og får en utviklingsarena som er skapt for fremtidens kompetansekrav. Er du selv talent, forelder eller jobber i NAV - så vil vi gjerne holde deg oppdatert på vår reise: |
|
![]() Leder Spillprogrammet, Stockholms Universitet:
David Söderström |
|
Jeg ønsker å delta på årskurset i spillutvikling
(oppstart 12. september 2017) |
|
Digital freelancer
Lidenskap, fellesskap og ny kunnskap |
Summer Games
En sommer i fremtidens arbeid |
Årskurs i spillutvikling
Fremtidens kompetanseområder |
Arbeidstrening 3+3+3 MND
Kommer mai 2017 |
|