Harde og konkrete ferdigheter - til digitalt arbeid i alle bransjer og moderne bedrifter:
Programmering • 3D modellering • Design • Storyline • Animasjon • Lyd, film og bilde
Myk kompetanse som foregriper fremtidens arbeidsformer.
Teamwork • Kreativitet • Kritisk tenking • Prosjekt • Kommunikasjon • Ledelse
Prosjektere nytt sykehus eller dokumentere historie? Det er arbeidsområder for spillutviklere! De utvikler f.eks kompetanse i 3D-modellering som
gjør at utbyggere kan simulere nye byggeprosjekt og bruke Virtual Reality som et verktøy for å optimalisere byggene. Samme med formidling av historie til norske skoleelever - der man bruker dataspill og Virtual Reality for å skape spennende læringsopplevelser. Kompetansen som en spillutvikler utvikler, kan selvsagt skape karrierer i en voksende spillbransje - men vel så mye gi "tradisjonelle" næringer kompetanse til sin digitale omstilling.
Programmering • 3D modellering • Design • Storyline • Animasjon • Lyd, film og bilde
Myk kompetanse som foregriper fremtidens arbeidsformer.
Teamwork • Kreativitet • Kritisk tenking • Prosjekt • Kommunikasjon • Ledelse
Prosjektere nytt sykehus eller dokumentere historie? Det er arbeidsområder for spillutviklere! De utvikler f.eks kompetanse i 3D-modellering som
gjør at utbyggere kan simulere nye byggeprosjekt og bruke Virtual Reality som et verktøy for å optimalisere byggene. Samme med formidling av historie til norske skoleelever - der man bruker dataspill og Virtual Reality for å skape spennende læringsopplevelser. Kompetansen som en spillutvikler utvikler, kan selvsagt skape karrierer i en voksende spillbransje - men vel så mye gi "tradisjonelle" næringer kompetanse til sin digitale omstilling.
I praksis
Det Kunnskapstrening IT gjør er å bidra til å løse minst to utfordringer samtidig, ved å koble de som mangler kompetanse med de som har kompetanse. Dette er helt åpenbart interessant for teknologinæringslivet
Håkon Haugli administrerende direktør, Abelia. |
Kunnskapstrening IT gir unge mennesker muligheter. Og det gir arbeidsgivere verdifull arbeidskraft. Sett fra mitt ståsted er dette et av de konseptene som best understøtter NAVs oppdrag om å få flere unge inn i arbeidslivet.
Bente Ødegård Assisterende direktør, NAV Troms |
Mitt nye liv. I november 2016 startet Andreas (21 år) i programmet Digital freelancer. Etter tre år på vent, ble Digital freelancer en skikkelig restart.
- Jeg kunne starte hjemmefra og kom rett inn i hverdager som inspirerte meg. Den første modulen var Spillutvikling. Her satte veileder Martin virkelig fyr på teamet av 11 talenter og vi lærte både grunnleggende Unity og skapte et spill i samarbeid med Tromsøbedriften Benzin. Slik fortsatte egentlig hele programmet, med spennende oppdrag og læring i fart, sier Andreas. Les hele artikkelen |
Ansatte talent. Hva skjedde på veien? 22. Februar 2016: Et modig talent med potensiale ukjent for de fleste. 14. Desember 2016: Talentet ansettes i Invenia, et IT-selskap som driver med avanserte sikkerhetssystemer. Hva skjedde på veien?
Les intervjuet med leder i Invenia, Trygve Hardersen |
Oppdrag fra næringsliv og samfunn. Vi kaller det læring i fart - når skarpe oppdrag kommer fra bedrifter og samfunn og skal løses i en kort prosjektperiode. Undervegs er det hardt arbeid - med profesjonell veiledning og coaching.
- Allerede etter det andre møtet, var inntrykket at – yes! – her kan det bli noe som vi kan bruke. Jan Ludvig Werner, styreleder i stiftelsen Realfag i Larvik Les om hvordan talentene i Digital freelancer løste oppdraget "Matteparken" |