Shyyne er en av de 4 heldige som fikk være med det første året på E-sport årskurs i regi av Kunnskapstrening IT og Skade GG. Til daglig bor Shyyne i Kristiansund og er 23 år gammel. Nå blir han med som coach og mentor på Kunnskapstrening IT sin nye satsing for talenter med interesse for e-sport og gaming! Spill mot angst
Counter Strike ble en motivasjonsfaktor som hjalp mot angsten. - Jeg begynte å spille Counter Strike fordi alle vennene mine spilte det samme spillet. På den tiden spilte jeg mest FIFA og League of Legends, men så spurte vennene mine om jeg ville være med på Convention. Det her var tilbake i 2014. Der spilte de alle CS og da kjøpte jeg det også. Jeg slet masse med angst, så jeg brukte mye tid på CS når jeg ikke klarte å gå på skolen (ungdomsskolen). Etterhvert begynte jeg å bli ganske god. Da ble jeg med på et internasjonalt lag og deltok i små turneringer med variert grad av suksess. Etter tre måneder med dem kom et norsk lag (infurity) og spurte meg om jeg ville være med dem i Telia-ligaen i første divisjon. Der spilte jeg i 6 måneder før jeg gikk over til et nytt internasjonalt lag , forteller Shyyne, som fortsetter: - Konkurranse aspektet ved CS motiverte meg tidlig og det ble en drive og motivasjonsfaktor i livet mitt. Derfor har jeg ofte hatt et lag. Til å begynne med var jeg litt den stille typen i lagene og ikke en verbal leder. Etterhvert som jeg har opplevd mestring både i sporten og fått mer erfaring har jeg utfordret meg selv til å ta større plass. På denne måten utviklet jeg meg ikke bare som spiller, men også menneskelige egenskaper fikk vokse. Jeg er mye mer sosialt trygg i dag enn hva jeg var, takket være mye av disse erfaringene. I tillegg har jeg blitt veldig vant til å reise!” Fått følge sin motivasjon I dag er Shyyne med i e-sport årskurs hos Kunnskapstrening IT. I løpet av det siste året har han fått mye tid og mulighet til å fortsette utviklingsløpet sitt i eget tempo. Underveis har han fått gode tips fra erfarne personer i den norske E-sport bransjen. - En av coachene i kurset utfordret meg tidlig på å bli mer synlig i sosiale medier. Dette var fordi man kan være veldig god teknisk, men ofte trenger man også å være synlig og ha en profil utad for å bli rekruttert av de beste klubbene. - I løpet av det siste året har jeg deltatt i flere turneringer, derav en i England i februar; Epic-lan. Der gikk laget mitt til topps og jeg ble turneringens MVP. Fremover ønsker jeg å fortsette utviklingen og holde på motivasjonen. Jeg har i dag blitt en mye bedre lagspiller fordi jeg er mer kommunikativ in-game og tar ta større plass. Men har enda utviklingsområder, det er alltid noe man kan bli bedre på. I tillegg må man sørge for at man ikke blir hengende etter fordi det alltid er en bak deg. I dag spiller jeg for e-sport laget Coalesce (https://coalesce.gg/).” - CS-miljøet i Norge er relativt bra sammenlignet med i England. Jeg har vært heldig som har fått støtte fra både familie og venner i å satse på dette. Det er ikke alle som er like heldige, til og med i Norge. Min erfaring er at det er mulig å vokse både som utøver og menneske i e-sport. Man får seg et sosialt nettverk, opplever utfordringer i og utenfor spillet og likeså oppturer som gir mestring. Det er ikke mange som nødvendigvis blir “pro”, men det finnes likevel karrieremuligheter innenfor gaming som går utover det å være en utøver. Sånn sett er det mange ferdigheter og egenskaper som er overførbare til både arbeid i spillsektoren, utdanning og arbeid i andre sektorer. En ting vi er gode på er det digitale, kommunikasjon og det å bygge broer på tvers av landegrenser! Blir en del av teamet I høst blir Shyyne en del av Kunnskapstrening IT sitt team innen gaming og e-sport. - Vi utvider tilbudet både i gaming som breddeidrett og e-sport som elitesatsing. I tillegg vil vi aktivt tilby kommuner og lokalsamfunn rådgivning og hjelp til å utvikle lokale fritidstilbud innen gaming. Å skape gode samfunn for gamergenerasjonen handler om å gi en ny generasjon muligheter på sine premisser og skape nye stier til utdanning og arbeid. Vi gleder oss over å ha Shyyne med på laget, både som elitespiller, veileder og forbilde for andre unge, sier Henrik Høgmo Utstøl, teamleder for gaming og e-sport i Kunnskapstrening Mer om årskurset i e-sport Mer om Gaming Community
Comments
Talenter som har "gått hele veien" hos Kunnskapstrening IT, har skapt et nytt lærespill. Applikasjonen har de utviklet fra A til Å. Et kreativt og teknisk prosjekt
I spillutvikling møtes flere disipliner. De gode idéene må utvikles, det skjer ofte i en fase av kreativ utveksling av tanker og skisser. Så skjer det en prototyping, der man gjerne tegner ut idéene og hopper inn i spillmotor (i dette tilfellet Unity). Etter nye runder med prøving og feiling, fortsetter prosessen med programmering og design av grensesnitt, karakterer og miljø. Spillutvikling krever med andre ord ulike kompetanse og et teamarbeid som høster fra flere sine ferdigheter. Små ord Det er forunderlig når barn finner bokstaver til sine første små ord. SMÅ ORD er et morsomt lærespill for barn mellom 4 og 7 år. Det er skapt av unge utviklere i Møre og Romsdal. Andreas Bringsvor, Danel Mohammed Shuaib og Olav Dahl Hauglum er skaperne bak "Små ord". Nå kan skoler få teste spillet gratis i en periode. I god tid før det nye skoleåret, lanseres spillet nasjonalt. Vil din skole teste spillet? Send oss gjerne en mail Ønsker din bedrift å rekruttere et av våre talenter? Send oss gjerne en mail Talenter utfordres til å visualisere kraftproduksjon og energidistribusjon i Nord-Norge. Troms Kraft er et regionalt offentlig eid energikonsern. Selskapet har vært en viktig bidragsyter i samfunnsutviklingen i Nord-Norge siden den første gatelykten i Tromsø ble tent i 1898. I terrenget kan vi følge linjene som gir samfunnet energi. Det er historiske linjer, for i 125 år har selskapet vært mye av krafta bak samfunnets modernisering.
Nye formspråk Nå vil 125-åringen bruke unge (digitale) talenter til å visualisere hvordan energi produseres og distribueres. - Vi tar hånd om samfunnskritiske oppgaver, samtidig som vi tilrettelegger for det grønne skiftet. Fornybar kraftproduksjon og et sterkt nett er nøkkelfaktorer. Gjennom interaktiv formidling skal den unge digitale generasjonen bidra med å visualisere vårt samfunnsoppdrag på en ny måte, gjennom 2D eller 3D-modellering og løsninger utviklet i spillmotorer. Talentene har kunnskap og ferdigheter til å løfte vår historiefortelling. Vi ser frem til samarbeidet, sier Inger Johnsen, kommunikasjonssjef i Troms Kraft. Rom for utvikling Utfordringen fra Troms Kraft, skaper en arena for ung medvirkning, kunnskapsutvikling og forankring. - Vi jobber med unge i utenforskap, som ofte trenger noen alternative veier til arbeidslivet. Når vi kan koble talentenes læringsreise til konkrete utviklingsprosjekter, som i dette tilfellet med Troms Kraft, så skaper vi arenaer der talentenes praksis og kunnskapsutvikling kan gå hand i hand. Samtidig etableres det relasjoner mellom unge talenter og etablert næringsliv, noe som er nøkkelen for at flere unge kan inkluderes og bidra i framtida, sier Lars Utstøl, daglig leder i Kunnskapstrening IT. Samarbeidsprosjektet mellom Troms Kraft og Kunnskapstrening IT, har året som tidshorisont. Talentene vil jobbe med programmering, 3D-modellering, utvikling i spillmotorer, digitale art, musikk og storytelling. Resultatet av prosjektet skal gi Troms Kraft digitale formidlingsløsninger av høy kvalitet og utvikle talentenes kompetanse og tilhørighet. Skipet som fører oss hit er døpt Friendship.
Som seg hør og bør. Vi er i samme båt - der kunnskap, arbeidsglede, nye muligheter og vennskap dyrkes. Her er mangfold. The Kingdom of Art. Workflow Island (samarbeidsprosjekter med næringslivet). The Island of Gaia. The Kingdom of Dev (programmering, spilldesign og web). Og et lite nes: Cape e-sport. Det er et landskap for våre talenter. En tumbleplass for ny kunnskap, vennskap og nye oppdagelser. Det er et landskap vi gjerne deler: - med bedrifter som vil samarbeide med våre talenter. - med samfunnet som vil skape en ny verden for talenter som tar en litt annen vei. Fangeleiren i Beisfjord er et mørkt kapittel i norsk historie. Nå skal en modell av leiren gjenskapes digitalt og bli tilgjengelig for nye generasjoner. F.v: Michael Stokke - Forsker, Ann Kristin Kristensen - leder pedagogisk avdeling, Michelle Opshaug - prosjektleder og Ulf Erik Torgersen - museumsleder.
![]() Christine Reiten (Assisterende kulturdirektør, Møre og Romsdal fylkeskommune), Tom Rune Eide (lærling), Elin Kanck Lorentzen (leder for innovasjon og utvikling, Møre og Romsdal Fylkeskommune), Roy Arild Tvedt (rådgiver opplæring i bedrift, Møre og Romsdal fylkeskommune) i godt grep av Eren Andre Gjegtvik (coach Kunnskapstrening IT) Tom Rune har gjort et vellykket karrierehopp. Nå blir han lærling hos Møre og Romsdal fylkeskommune. Det var et Hackathon som først koblet fylke og talent.
Gamere i hele Norge får et fullblods onlinekurs Kortere og lengre kurs i e-sport tilbys av folkehøyskoler og videregående skoler. Nå rører også universitet og høgskoler på seg og gir opplæring i e-sport. Men først nå kommer et tilbud som blir tilgjengelig for alle gamere over hele Norge.
På gamerens hjemmebane Det er Kunnskapstrening IT som, i samarbeid med Skade, lanserer det nye tilbudet. - Det er et morsomt lite paradoks at vi er de første til å lansere et fullblods nettkurs i e-sport. Men vi mener det er riktig å gi gamere et godt tilbud uansett hvor de bor i landet. Kurset skal skje på deres egen hjemmebane. Vi snakker jo om online-gaming og da er det hundre prosent naturlig at kurset blir online, sier Eren Gjægtvik, coach i Kunnskapstrening IT. Kurset bygger videre på arbeidet til Kunnskapstrening IT, som de seneste årene har trent digitale talenter over hele Norge. I e-sport satsingen blir Skade med som samarbeidspartner. - Skade vil bidra sterkt med kunnskap om e-sport som bransje og økosystemet som helhet. I tillegg har vi bred kompetanse og erfaring på undervisning i e-sport. For deltakerne i dette kurset, vil det være godt å vite at vi allerede er på godt representert gaming-arenaen der vi bygger profiler, atleter og karrierer, sier Morten Skaland, daglig leder i Skade. Bred kompetanse Årskurset i e-sport handler selvsagt om å bli bedre utøver. Innholdet i kurset har stor bredde og spenner fra kompetanse i teamwork, spilltesting, prestasjon, mindfulness til ferdigheter i de selvvalgte spillene. Profesjonelle coacher og veiledere jobber i hele gruppa og helt individuelt med hver deltaker, f.eks i sesjoner som Pre action reviewing/Post action reviewing og Guided Discovery. Spilldesign blir også et emne der gamere kan bygge på sine forkunnskaper og ta studiepoeng fra Stockholms Universitet. - Så vi må huske på at karrieremulighetene ikke bare ligger i den profesjonelle spilleren, men i økosystemet rundt. Hele bransjen trenger kompetanse innen ledelse, marked, helse, media og trening. Dette er temaer i kurset. sier Skaland. - Utøvere i e-sport trenger tett og god oppfølging for å optimalisere sin læring og utvikling. Og det må knyttes til de praktiske gamingmomentene og ikke bare teori. Derfor får deltakerne egen tid med coacher og veiledere hver dag, sier Gjægtvik. En sosial agent Årskurset i spillutvikling handler om å bygge individuelle ferdigheter. Men det handler også om å spille på lag, være et del av et team og et fellesskap. Et av motivene bak etableringen av kurset er også den sosiale dimensjonen. - E-sport som sosial agent for inkludering er noe nytt og spennende! Man har tidligere sett hvordan idretten har fungert som sosialiseringsagent og integreringsagent i samfunnet. Med e-sportkurset ønsker vi å bygge en slik plattform for de som ikke deltar innom tradisjonelle idrettsrammer eller deltar i vanlig utdanning, sier Henrik Høgmo Utstøl, coach i årskurset. Lenke til årskurset I høst flytter suksessbedriften Maritech inn i nye lokaler i Molde. Nå utfordrer bedriften unge talenter til forme utsmykningen av lokalene. Ishavskraft og Kunnskapstrening IT har siden 2020 samarbeidet om å løfte digitale talenter. Nå tas samarbeidet videre i en nyskapende modell.
|
Arkiv
June 2023
|