Kompetansemålene
Lærekandidaten kan velge blant disse kompetansemålene (Udir):
-
Utvikle, tilpasse og produsere design til ulike medieflater, format, funksjoner og målgrupper
-
Designe og produsere grafikk, presentasjoner og visuelle framstillinger
-
Velge og bruke verktøy, metoder og teknologi i eget arbeid
-
Nytte ulike teknikker og visuelle virkemiddel i design av produkt og brukeropplevelser
-
Utforske og bruke metoder for design, inspirasjon og idéutvikling, og vurdere og argumentere for valg av metodar
-
Vurdere eget arbeid og egen rolle i prosjektarbeid og reflektere over hvordan en kan utvikle seg som prosjektmedarbeider
-
Planlegge og budsjettere en designproduksjon innenfor gitte rammer for tids- og ressursbruk
-
Bruke relevant fagterminologi i planlegging, gjennomføring og presentasjon av eget arbeid
-
Bruke gjeldende reglar, lovverk og retningslinjer for produksjon, publisering og oppbevaring av medieprodukt, og reflektere over konsekvensene dersom regelverket ikke blir fulgt
-
Bruke ulike metoder og verktøy for feilsøking i eget arbeid
-
Gjøre greie for hvilke krav og forventningar som blir stilt til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og reflektere over hva plikter og rettigheter arbeidsgivaren og arbeidstakeren har i lærebedrifter
-
Vurdere hvor troverdige og relevante ulike kilder er, i forbindelse med innhenting og publisering av materiale
Mål for lærekandidatens opplæring er de samme som for en lærling. Forskjellen er at lærekandidaten kan gjøre et utvalg blant kompetansemålene (oppnå færre kompetansemål).
Kompetansemålene blir fundamentet i en individuelt tilrettelagt opplæringsplan - helt unik den enkelte lærekandidat.
Kilde: Utdanningsdirektoratet https://www.udir.no/lk20/mdf03-01/kompetansemaal-og-vurdering/kv534