Kunnskapstrening IT
  • Hjem
  • Tilbud
    • Individuelt program
    • Årskurs spillutvikling 22/23
    • Digital Art
    • e-sport
    • Summer Art Camp
    • Arbeidstrening
    • Varig tilrettelagt arbeid (VTA)
  • NAV
    • Vårt tilbud til NAV
    • Veier til gode arbeidsliv
    • Behov for digital kompetanse
    • Slipp talentene fram!
  • Næringsliv
    • Klynger >
      • Smart kyst >
        • Om Smart Kyst
        • Vi søker talenter
      • Møre og Romsdal
      • Gaia Talent
    • Hackathon
    • Blogg: Lars Utstøl
  • Nyheter
Picture
Picture
Picture
Picture

"Nye jobber langs kysten vil gi vekst og utvikling i Distrikts-Norge"


Den norske regjeringen har bitt seg merke i satsingen rundt Smart kyst og Smart kyst talent. 

En stor og viktig samfunnssatsing kan kombineres med å utvikle nye talenter til jobben. I ett og samme grep - bidrar man ikke bare til å løse en utfordring. Men mange: 
- Mangel på ung arbeidskraft
- Kompetansebehov
- Utenforskap

- Sysselsetning og bosetning


Picture
Utklipp fra regjeringens fremlagte kyststrategi - sommer 2021

500.000 til satsing

Troms og Finnmark fylkeskommune har bevilget 500.000 (juni 2021) til prosjektet "Kystlaboratoriet" - som er en del av Smart kyst talent. Hovedmålene i Kystlaboratoriet er å:
  • Innledet arbeidet med å omsette og implementere bærekraftsmålene i regional og lokal arealplanlegging i sjø
  • Startet rekruttering og kvalifisering av ung lokal arbeidskraft til utviklingen av  Kystlaboratoriet

Picture

Fant gløden for
​digital visualisering

Eirik Eilertsen Skotnes (25 år) fra Harstad startet i Kunnskapstrening IT i november 2020
- med individuelt program. Han begynte med 3D-modellering - uten noen tidligere erfaringer på området eller gjennomført vgs. Etter noen måneder tok han universitetseksamen i 3D-emnet og bestod med glans. Nå dykker han ned i programmering og spillmotoren Unity. Samtidig blir han en del av teamet
​ i Smart kyst talent - der kompetansen hans får utvikle seg videre og der han får bidra praktisk med å bygge en digital tvilling av kysten i nord.
Picture
Eirik Eilertsen Skotnes (Harstad)

NÅ KAN DERE BLI partner i vårt arbeid

Bedrifter, organisasjoner og offentlige virksomheter inviteres med som partnere i vårt arbeid. Partnerskapet har en praktisk filosofi: Vi utvikler nye - digitale - løsninger sammen! Det skaper en arena mellom 
Picture
unge mennesker med digitale ferdigheter og virksomheter som har behov for digital fornying. Dette skaper inkludering.- gir talenter relasjoner til næringslivet og næringslivet tilgang på ung arbeidskraft. 

V I   Ø N S K E R   Å   D E L T A   S O M   P A R T N E R

Knekke noen koder? Nå kan du enkelt samarbeide med unge  hoder.

Skjer det digitale endringer i bedriften din? Eller endrer kundene seg og vil ha
digital formidling og interaktivitet? Da tilrettelegger vi en unik arena for din bedrift. Du får unge digitale på laget!
​Sammen med våre faglige veiledere og coacher "knekker vi koder" sammen med deg og dine medarbeidere. 
En god start kan være Hackathon... 
KONTAKT
Ruben Nergård
Prosjektleder
ruben@kunnskapstrening.no • 955 25779
Ole Kristian Myrbostad
Prosjektleder
myrbostad@kunnskapstrening.no • 922 34175

Talenter lagde historisk spill

Picture
Ane Høyem og Emil Pedersen
Dataspillet ble en historisk opplevelse - produsert i av lokale talenter og ansatte på Sortland museum og med faglig veileder med i samspillet. Lokal utvikling og læring - hånd i hånd! Den digitale installasjonen er plassert i hjertet av utstillingen om arbeiderbevegelsen historie i Vesterålen. Les mer

Framtida er digital visualisering

Digital visualisering blir et viktig fagområde - i alle bransjer og organisasjoner.  Dablo er et arbeid signert talentene Tom Rune Sivertsen Eide og Sigurd Vatnehol Søvik, begge fra Møre og Romsdal. De har jobbet med konsept, 3D-modellering, animasjon og musikk - og skapt en flott visualisering av et gammelt samisk spill. Både Tom Rune og Sigurd startet hos
​Kunnskapstrening IT med
Årskurs i spillutvikling. 

Et nydelig prosjekt


Sparebank 1 Nord-Norge har investert
​i utvikling av digitale talenter. - Et nydelig prosjekt, sier Clara Malm-Nicolaisen i banken. Les mer
Picture
Picture
Sparebank 1 - Samfunnsløftet - har støttet satsingen til Kunnskapstrening IT med 4,1 millioner kr. 
Støtten har gjort det mulig å etablere et 3-årig utforskningsprosjekt sammen med NAV Troms og Finnmark. 
Støtten styrker også satsinger i Vesterålen og Helgeland. 

    VÅRT NYHETSBREV

Bekreft
Abonnér på nyhetsbrev

Hemnes gir jobben til talenter

Hemnes kommune tar et helthetlig grep mot utenforskap og satser på utvikle sine egne talenter - fra utenforskap til bærekraftig arbeid. 

Les mer

Picture
Andrew Amundsen og Sten Magne Hansen åpner nye dører for digitale talenter.
Picture
Karakterdesign: Andreas Helle
Andreas Helle i Brattvåg (Møre og Romsdal) har gått årskurset i spillutvikling. Nå er han Trainee og jobber i flere spillprosjekt. Faglig fokuserer han på Concept Art og karakterdesign. Hans designarbeid er en viktig del i flere spillprosjekter - blant annet til museum.

Mobilisere. Inkludere. Utvikle.

Picture

Nye arenaer

Vi etablerer lokale talentarenaer.
Nå i Midt-Troms og Målselv og Ålesund i Møre og Romsdal. 

Picture

En nyskapning

Workflooow rulles nå ut. Her utvikles lokale talentarenaer sammen med kommuner og næringsliv. Det blir møtesteder med
​fremtidens arbeid på agendaen.
Picture

Mobiliserer Helgeland

Nå mobiliseres det regionalt på Helgeland. Målet er å skape 100 nye karrierer innen IT-feltet. Målgruppe? Digitale talenter utenfor arbeidslivet. Les mer

Samarbeid med næringsliv, kommuner og regioner.

Ut med utenforskap 

100.000 unge står utenfor arbeid og utdanning i Norge. En (digital) generasjon som trengs!  Bare gode partnerskap mellom mange aktører kan løfte flere til et godt arbeidsliv. 
Picture

Bredbåndsfylket

Bredbåndsfylket byr på gratis supernett til talentarenaer i Troms. Det fremkommer i en nylig inngått partneravtale. Les mer
Picture

Midt-Troms Museum

Direktør i Midt-Troms Museum, Lisa Gay Bostwick, viser vei og samler talenter og ansatte til felles innsats innen digital formidling.

Et godt eksempel


- Kunnskapstrening IT er et meget godt eksempel på innovasjon som kombinerer viktige samfunnsutfordringer. For det første inkluderer de unge som står utenfor. For det andre kvalifiseres unge mennesker til kompetanse arbeidsmarkedet etterspør, sier Bente Ødegaard, avdelingsdirektør NAV Troms og Finnmark. 

Sammen med NAV Troms og Finnmark piloterer vi nå nye utviklingsløp for digitale talenter.
Piloten startet i Bardu og Målselv og vil utvides til flere kommuner i Midt-Troms. Pilotprosjektet er en del av
​Samfunnsløftet som er finansiert av Sparebank 1 Nord-Norge. 

Mer om samfunnsløftet

Picture
Bente Ødegård, avdelingsdirektør i NAV Troms og Finnmark.
Picture
Det er kommet nasjonale tiltak i forbindelse med Pandemien - som det er viktig å respektere og forholde seg til.

I alle Kunnskapstrening IT sine kurs og prosjekter er regelen at talenter jobber hjemmefra og har alle sine møter, undervisning og prosjektmøter via vår nettplattform. Vår daglig virksomhet påvirkes dermed ikke og våre talenter kan være i normal virksomhet.

Ofte gjennomfører vi samtalene mellom talent, nav-veileder og coach (trekantsamtale) som telefonkonferanse. Fra og med i dag - vil vi kun bruke telefonkonferanse til de gode trekantsamtalene. 

For ordens skyld vil vi også si at Kunnskapstrening IT bare vil ha møter med bedrifter (forberede prosjekter og arbeidstrening og annet samarbeid) med nettkonferanse. Som organisasjon har vi innført hjemmekontor og INGEN reising.Når det gjelder oppstart for nye talenter - vil vi sammen med NAV - organisere intervjuer og oppstart via nett og med talent/bruker hjemme.

Å møte pandemien handler om å ta vare hverandre. Derfor synes vi det er betryggende at våre talenter og vårt samarbeid med NAV-veiledere kan organiseres slik at det IKKE går ut over talentenes arbeid og utvikling - men tvertimot skape hverdager med lyspunkter, fellesskap og læring. ​

Distanse. Med nærhet.

Til høsten starter vårt årskurs. 
Det er 100% nettbasert. Samtidig som det er sosialt, nært og fyllt med unike læringsopplevelser.  

Picture

Årskurset i spillutvikling
​- et steg mot fremtidens arbeid

Modellering, design, programmering, lyd/musikk og art: Kompetanse som trengs - mer og mer - i alle bransjer.
Andreas Bringsvor i Møre og Romsdal har skapt et dataspill som virkelig imponerer. Spesielt når man tenker på at han lærte seg alt som må til på knappe 10 måneder og alene gjort all programmering, effekter, spilldesign og brukergrensesnitt. “En helt enorm prestasjon,” sier lærer Martin Adolfsson. Neste uke avslutter Andreas årskurset i spillutvikling (som gis i samarbeid med Stockholms Universitet) og neste etappe er klar: Det neste året vil han jobbe med egne spillidéer og lære - enda mer - i fart!
TEST SPILLET HER! Les mer om årskurset 
​
Jeg er interessert i årskurset!
PS! Dette er en "film" av spillet - som er 100% spillbart på PC.

Møtte statsministeren

​Statsminister Erna Solberg møtte digitale talenter på Nordmøre.
Les mer

Picture
Picture

Millionstøtte
fra fond.

4.1 millioner til Kunnskapstrening IT
sitt arbeid med digitale talenter. 
Les mer
Picture

Satsing
på Helgeland

Nå satser Væxt og Kunnskapstrening IT
på digitale entreprenører.
​Les mer
Picture

Et springbrett til fremtidens arbeid
- Velkommen til Årskurset i spillutvikling

Les mer om årskurset - som starter i begynnelsen av september. 
Picture
Picture

Signert
​Vegar Skei

(Deltaker årskurs i spillutvikling (18/19)

Bygde spill på 4 uker!

Picture
Yngve Løkås fra Helgeland deltok i fjorårets utgave av Summer Games. Opplevelsen beskriver han slik:
​- Summer Games var kjempeartig! Jeg har bestandig hatt lyst til å lære meg å lage spill, men har sett på det som en for stor utfordring. Summer Games fikk meg til å innse at dette er noe jeg kan få til. Nå har jeg laget mitt første spill, og det har absolutt gitt mersmak.

BLI MED PÅ EN SPENNENDE REISE
En generasjon talenter til et digitalt arbeidsliv
Norge har tusenvis av unge talenter på fagområder som ikke har vært etterspurt av samfunnet - frem til i dag. Digitaliseringen forandrer alt. Vi ønsker å bidra til at digitale talenter løftes frem og får en utviklingsarena som er skapt for fremtidens kompetansekrav.  Er du selv talent, forelder eller jobber i NAV - så vil vi gjerne holde deg oppdatert på vår reise:
Hold meg gjerne oppdatert:-)

Team

Picture
Fagansvarlig Kunnskapsstrening IT
Martin Adolfsson
Picture
Leder Spillprogrammet, Stockholms Universitet:
​David Söderström

Picture
Prosjektleder Kunnskapstrening IT
Lars Utstøl
Coacher
  • Hanne Paulsrud (team)
  • Astrid Høgmo (team)
  • Sidsel Haugen (personlig)

Faglige veiledere
  • Martin Adolfsson
  • David Söderström

​Mentorer
  • Prof Arne Krokan (NTNU)
  • ​Henriette Myrlund (spillutvikler)
Jeg ønsker å delta på årskurset i spillutvikling
(oppstart 12. september 2017)
Send meg søknadsinformasjon!
Informasjonskanal for Spillutvikling årskurs
SPILLUTVIKLING ÅRPROGRAM
Dype ferdigheter og kompetanse i fremtidens arbeidsmetodikk
Årsprogrammeti spillutvikling kvalifiserer til arbeid i et moderne næringsliv - der det digitale fagfeltet utvikler seg i rasende fart. Kurset gir dype ferdigheter i spill og simulering, programmering, 3D-modellering, lyd og animasjon. Arbeidet gjennom året er preget av prosjekter og utfordringer fra IT-bedrifter. Kurset avsluttes med hovedprosjekt - der nye ferdigheter og teamarbeid får utfolde seg på høyt nivå. Kurset gis i samarbeid med Stockholms Universitet. 
Digital freelancer
Lidenskap, fellesskap og ny kunnskap
Summer Games
En sommer i fremtidens arbeid
Årskurs i spillutvikling
Fremtidens kompetanseområder
Arbeidstrening 3+3+3 MND
Kommer mai 2017
DIGITALT ARBEID
​Tre måneders treningsleir
Bli med i et kreativt felleskap - med digitale utfordringer fra næringslivet. Du får være med å utvikle prosjekter sammen med andre talenter, fagveiledere, coacher og bedrifter. ​

En ypperlig måte å finne dine sterkeste sider - og avklare om digitalt arbeid er din fremtidsdrøm!
Økonomi
Pris: 9.500 pr. mnd
​Dersom du ikke er i skole eller arbeid, kan det være aktuelt med støtte fra NAV.
Opptaksprosess
Det viktigste er at du melder din interesse! Det kan du gjøre på våre hjemmesider eller du kan henvende deg til din NAV-veileder. 
Neste steg er et intervju - der dine interesser, kunnskap og drømmer kommer frem og danner grunnlag for eventuelt opptakt til programmet.
​
Kontakt din NAV-veileder om muligheten til støtte til deltakelse i programmet. ​​
​
Opptaksprosessen starter med et webmøte - der man har en dialog om drømmer og lidenskaper, egne planer og kompetanse. Kanskje er Digital freelancer noe for deg - og din fremtid?
Varighet
Programmet er modulbasert. De fleste moduler er på 4 eller 8 uker. Du kan melde deg på flere moduler samtidig eller starte med en modul. 
oppstart
Løpende.
Akreditering
Kursbevis (alle moduler + hele kurs)
Hjemmefra eller i miljø
Du kan delta fra din egen desk hjemme eller i et sosialt arbeidsmiljø. En kombinasjon kan anbefales. Kraftig PC, mic/kamera og bredbånd er nødvendig utstyr.
Et kreativt fellesskap - hver dag
Du kommer inn i et kreativt fellesskap (andre talenter, coacher, veiledere og eksperter) som jobber hver dag (ofte fra kl 11.00). Arbeidet skjer på web - LIVE - med deling av voice, bilde, chat. presentasjon og filer.
Praktiske oppdrag og prosjekter
IT-bedrifter er "kunder" og talentene opererer som utviklere. Prosjektene veiledes av eksperter fra universitet/næringsliv. Opplæringen er praktisk, morsom og utfordrende!
I Nært samarbeid med IT-bedrifter
IT-bedrifter og ledere i industrien deltar i opplæringen - som veiledere, inspiratorer og med konkrete oppdrag og prosjekter. 
Eksperter og veiledere
Vi samarbeider med IT-bedrifter og faglige eksperter fra næringslvet bidrar som veiledere for talentene. Det samarbeides tett med ledende akademia på fagfeltet - Stockholms Universitet - som bidrar med faglige veiledere, eksperter og forskningsbasert undervisning.
Coaching
  • Personlig utviklingsplan / karriereplan
  • Selvledelse/arbeidsledelse*
  • Selvorganisert læring
  • Mappe
  • Kommunikasjon
* Deltakerne/talentene trener på å reflektere rundt egen læring og arbeidsledelse - sett i sammenheng med prosjektene/oppdragene og de lærende prosessene som skjer underveis i produksjon av spill, app, web og video/animasjon
Spill-utvikling (8 uker)
  • Oppdrag/prosjekter fra bedrifter 
  • Utvikle egen rolle innen spillutvikling, basert på egne ferdigheter og utviklingsplan
  • Utvikle konkrete ferdigheter og kunnskap som inngår i spillutvikling (som koding, design, storytelling og lyd/bilde)
  • Utvikle oppdraget i team (utvikle kompetanse i prosjektstyring og samarbeid)
  • Leveranse til bedrift​er
App-utvikling (8 Uker)
  • Oppdrag/prosjekter fra bedrifter
  • Utvikle egen rolle innen apputvikling, basert på egne ferdigheter og utviklingsplan
  • Utvikle konkrete ferdigheter og kunnskap som inngår i app-utvikling
  • Utvikle oppdraget i team (utvikle kompetanse i prosjektstyring og samarbeid)
  • Leveranse til bedrifter
Web-utvikling (8 Uker)
  • Oppdrag/prosjekter fra bedrift
  • Utvikle egen rolle innen webutvikling, basert på egne ferdigheter
  • Utvikle oppdraget i team (utvikle kompetanse i prosjektstyring og samarbeid)
  • Utvikle konkrete ferdigheter og kunnskap som inngår i web-utvikling
  • Leveranse til bedrifter
animasjon (4 UkeR)
  • Oppdrag/prosjekter fra bedrifter
  • Utvikle egen rolle innen video/animasjon, basert på egne ferdigheter og utviklingsplan
  • Utvikle konkrete ferdigheter og kunnskap som inngår i web-utvikling
  • Utvikle oppdraget i team (utvikle kompetanse i prosjektstyring og samarbeid)
  • Leveranse til bedrifter
Freelance bedrift (INNEBYGD)
  • Utvikle og presentere egne idéer
  • Regnskap og drift*
  • Forretningsplan*

* Disse temaene bygges inn i hvert oppdrag/prosjekt – med eksperter/faglig veiledning og ressurser (videoleksjoner/fagstoff)​
tEAMARBEID (INNEBYGD)
  • Teamforståelse*
  • Samarbeid i grupper
  • Samarbeid i nettverk
  • Samarbeid med kunder
  • Egen rolle i team og nettverk

* Man bruker dataspill som plattform for å videreutvikle kunnskap om dialog, ledelse og arbeid i team.
PERSONLIG LEDELSE (INNEBYGD)
  • Selvledelse/arbeidsledelse*
  • Selvorganisert læring
  • Mappe
  • Personlig utviklingsplan
  • Kommunikasjon
* Deltakerne/talentene trener på å reflektere rundt egen læring og arbeidsledelse - sett i sammenheng med prosjektene/oppdragene og de lærende prosessene som skjer underveis i produksjon av spill, app, web og video/animasjon.
SELVVALGT FORDYPNING
Trene på én konkret og selvvalgt ferdighet (prosjekt)

Spilleliste (YouTube)

​Kunnskapstrening IT
 post@kunnskapstrening.no
Telefon: 416 13301


Organisasjonsnr: 919 156 791
​Bedriftsnummer: 919 217 235 (For NAV)
Kontonr:
4750.67.23287
Picture

  • Hjem
  • Tilbud
    • Individuelt program
    • Årskurs spillutvikling 22/23
    • Digital Art
    • e-sport
    • Summer Art Camp
    • Arbeidstrening
    • Varig tilrettelagt arbeid (VTA)
  • NAV
    • Vårt tilbud til NAV
    • Veier til gode arbeidsliv
    • Behov for digital kompetanse
    • Slipp talentene fram!
  • Næringsliv
    • Klynger >
      • Smart kyst >
        • Om Smart Kyst
        • Vi søker talenter
      • Møre og Romsdal
      • Gaia Talent
    • Hackathon
    • Blogg: Lars Utstøl
  • Nyheter