23. april inviteres regionale utviklingsaktører med på webkonferansen: Mobilisering av digitale talenter på Helgeland. Målet med mobiliseringen er å utvikle 100 digitale talenter til fremtidens arbeidsliv. Utradisjonelle veier Målgruppen for satsingen er regionale talenter med mye uformell kompetanse innen digitale fagfelt. En stor del av denne gruppen har mye gamingerfaring. - Regionen har svært mange unge mennesker som har valgt bort vanlig skolegang eller tradisjonelt arbeid, men som samtidig har mye digital kompetanse. I en tid hvor vi går mot underskudd av digital kompetanse, må vi bringe ombord alle som kan bidra til innovasjon og utvikling i det digitale fagfeltet. For å utvikle Helgeland, trenger regionen mye digital kompetanse og vi må gå utradisjonelle veier for å få nok kompetente mennesker til den digitale transformasjon som er i gang, sier Sten Magne Hansen i Vext. - Nå inviterer vi hele regionen med i mobiliseringen. Det gjelder både små og store bedrifter, kommuner, unge mennesker og foreldre. Målet er å skape minst 100 nye digitale entreprenører på Helgeland, gjennom å omstille unge mennesker som i dag står utenfor arbeidslivet, sier Sten Magne Hansen. Mange tiltak Mobiliseringen vil vare minst 3 år. - En viktig satsing er å informere samfunnet om de nye mulighetene vi skaper for kunnskapstrening og utdanning med sterk kobling til næringslivets og samfunnets fremtidige behov. Dette er tilbud rettet til ungdom som har valgt bort videregående opplæring og ikke er i vanlig arbeid. Så vil vi kjøre kortere og lengre kvalifiseringsløp, sette opp mentorordning for talenter, arrangere workshops der talenter får møte næringsliv og ikke minst vil vi samle inn prosjekter fra bedrifter og samfunn som gir talentene relevante utfordringer som virkelig kan sette fart på deres læring , sier Sten Magne Hansen. - En suksessfaktor for å omstille mennesker, er å skape relasjoner mellom samfunnets talenter og næringsliv og samfunn. Dette kan gjøres veldig effektivt med å jobbe sammen i utvikling av digitale applikasjoner, spill, 3D, VR. For regionen er dette en vinn-vinn situasjonen, fordi næringslivet trenger digital kompetanse for å sette fart på egen digitalisering og talentene trenger gode og relevante treningsarenaer, sier Lars Utstøl i Kunnskapstrening IT. Satsingen er støttet av Sparebank 1 Nord-Norge / Samfunnsløftet. Program workshop 23. april 2020 Se hva talenter får til!
Comments
|
#fremtidensmedspillere |