Digitale talenter i Ørsta involveres i utviklingen av en TalentLab i kommunen. Nyskapningen skal koble en ung og digital generasjon med lokal innovasjon og utvikling. ![]() Klare med prosjekter
Det er Ørsta Næringskontor og Visit Ørsta som er svanger med planene om en talentlab. - Samarbeidet med Kunnskapstrening IT gir oss tilgang på lokale, digitale talenter som har gått gjennom et kvalifiseringsløp. Vi er klare med konkrete prosjekter som frem til nyttår skal utvikles av talentene, sier prosjektleder Torbjørn Håskjold. Ørsta næringskontor er prosjekteier i satsingen og daglig leder Odd Magne Vinjevoll ser frem til å komme i gang. - Samfunnet digitaliseres og for oss som jobber med lokal innovasjon og utvikling, er det viktig å ta grep. Vi trenger unge mennesker med digital kompetanse og vi må få i gang prosjekter som går opp nye stier og tar oss fremover i nytt terreng, sier han. 2D, 3D og eSport Ørsta TalentLab (ØTL) vil starte med to pilotprosjekter sammen med digitale talenter. - I det ene pilotprosjektet skal vi designe og utvikle ein real-time animert presentasjon av Ørsta TalentLab. Presentasjon skal benytte seg av både, 3D, 2D animasjon og lyddesign og produseres/programmeres i UNITY og publiseres både som film og spill. - I det andre pilotprosjektet vil vi begynne utgreiing og etablering av ein E-SPORT KLUBB. Vår visjon er å etablere ein e-sport klubb som skal vere inkluderande og tilgjengelig for alle. ØTL ønsker å bruke e-sport begrepet i si breiaste betydning, og med det så meinar vi at denne klubben skal inkludere meir enn berre “gamere/spelarar”. Vi ønsker at dei som også likar koding, “IT”, sikkerhet og “hacking” etc. skal vere velkomne i E-SPORT KLUBBEN, sier Torbjørn Håskjold. Lokal forankring Kunnskapstrening IT gjennomfører et årskurs i spillutvikling for digitale talenter i Møre og Romsdal. Det skjer på oppdrag for NAV Møre og Romsdal. Første kullet er snart ferdig og til høsten kommer et nytt årskull. - Å koble digitale talenter til lokal innovasjon og utvikling er utrolig viktig. Når talentene får bygge relasjoner til bedrifter i digital utvikling eller til næringsklynger som satser digitalt skjer det gode vekselvirkninger. Næringsliv og samfunn får tilgang på talenter fra en ny og digital generasjon og talentene får arenaer som er med på å bygge deres karrierer, sier Lars Utstøl, daglig leder i Kunnskapstrening IT. Les også: SummerCamp 2019
Comments
Arne Berggren og Lars Utstøl Nå tar seks digitale talenter et steg inn i TV-bransjen. En god stund. Men hva skjer? Jobber ikke talentene med spillutvikling?
Kunnskapstrening IT lanserer Summer Camp - en sommer i fremtidens tegn. Læring, testing og teambuilding
Summer Camp er skapt for unge digitale mennesker over hele Norge - og verden utenfor. - Gamere og unge digitale jobber helt grenseløst og har venner over hele verden. De snakker flytende engelsk og har bokstavelig talt ingen begrensninger i sin askjonsradius. Derfor åpner vi Summer Camp for alle som vil delta, uansett hvor de bor i verden. - De fire ukene blir fyllt med intensiv læring i det å bygge små spill. Kritisk tenkning vil vi dyrke gjennom å teste nye games. Så skal ukene være fylt med vennskap og gaming, noe som skal fasiliteres som teambuilding, sier Lars Utstøl i Kunnskapstrening IT. Logg på - superenkelt Sommeren er ikke alltid lett å fylle med inspirasjon og morsomme dager. Summer Camp skal gi ungdom en arena som er enkel å koble seg på - for å bli med på en aktivitet i fremtidens tegn: - Alle kan logge seg på hjemmefra eller fra hytta eller fra feriestedet. Det skal være kjempeenkelt å komme inn i dette sommerfellesskapet. Vi kommer til kjøre sammen hver dag fra klokken 12.00 - jobbe i store og små grupper, God veiledning og coaching vil alle deltakerne få, sier Utstøl Mer om Summer Camp 2019 NAV Møre og Romsdal satser på digitale talenter i regionen. 6 februar samles 80 deltakere for å løfte satsingen videre. Satser på kvalifisering Ole-Kristian Myrbostad (bildet) er fylkeskoordinator for jobbstrategien i NAV Møre og Romsdal og koordinerer NAVs satsing på digitale talenter. - Mange unge i den digitale generasjonen har ikke funnet sin plass i ordinære skoleløp eller i arbeidslivet. Flere går under betegnelsen «gamere» og i 2017 satset vi på å oppkvalifisere unge gamere ved å gi dem et komprimert spillutviklingskurs i samarbeid med Kunnskapstrening IT og Stockholms Universitet. Flere kom ut i arbeid og videre utdanning. I 2018 vi satset enda mer og åpnet opp for 40 digitale talenter spredt rundt i Møre og Romsdal. De er nå midt i kurset hvor de lærer programmering, 3D-design og storyline. Siste modul starter i mars og er et 3 måneders prosjekt i samarbeid med bedrift i lokalmiljøet. Myrbostad er fornøyd med satsingen så langt: - Vi vet at de viktigste faktorene for å komme seg i arbeid eller utdanning, er om du har lyst og tro på at du får det til. Disse faktorene kan påvirkes. Vi har skapt et kompetanseløp som baserer seg på interesse og lidenskap. Med slik tilpasning oppnår vi mestring og god utvikling hos våre digitale talenter, sier Myrbostad. Fremtidens medspillere Målet med satsingen er å utvikle 400 digitale talenter i regionen. - Dette er medspillere i et digitalt samfunn. Behovet for arbeidskraft med digitale ferdigheter og som er lommekjent i den den digitale verden, er økende og nasjonalt blir det konkurranse om kompetansen. Da er det en god strategi å utvikle sine egne talenter og bygge gode regionale talentbaser, sier Lars Utstøl, daglig leder i Kunnskapstrening IT. En av hovedsatsingene i 2019 er å koble på næringslivet i regionen. Dette arbeidet ledes av Vindel i Kristiansund. - Næringslivet er nøkkelen for å lykkes med å berike samfunnet med unge digitale talenter. Derfor legger vi mye krutt på å få inn gode prosjekter fra næringslivet som talentene kan utvikle og jobbe med. På denne måten bygger vi også relasjoner mellom talenter og næringsliv, noe som gir grobunn for senere rekruttering, sier Utstøl. Fagdagen foregår på Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK) i Ålesund. Les også: Statsministeren besøkte digitale talent Program fagdag Ålesund - 6. februar 2019 09:30 – 10:00
Registrering 10:00 – 10:15 Velkommen v/Lars Utstøl (Kunnskapstrening IT) og Ole Kristian Myrbostad (NAV Møre og Romsdal) 10:15 – 11:00 Presentasjon av arbeid v/digitale talenter fra Ålesund og Martin Adolfsson (Kunnskapstrening IT) 11:00 – 11:15 Pause 11:15 – 11:30 Arbeidslivets behov for digital kompetanse, Håkon Haugli, Administrerende direktør Abelia (videoinnlegg) 11:30 – 12:00 Arbeidslivets behov og kobling digitale talent mot lokalt næringsliv v/Siri Aaland (Vindel) 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:45 Coaching av digitale talent, hva innebærer det og hvilke styrker/utfordringer gir det? v/Astrid Høgmo (Kunnskapstrening IT) 13:45 – 14:00 Pause 14:00 – 16:00 Gruppeoppgave og plenumsgjennomgang, omvisning Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK 16:00 – 16:15 Avslutning v/Lars Utstøl og Ole Kristian Myrbostad Næringslivet trenger flere talenter til sin digitale fornying og utvikling. Å utvikle egne talenter - i egne lokalsamfunn og region, er en av de mest nærliggende strategier.
Programmet Seminaret vil samle lokalt næringsliv og følgende temaer står på dagsordenen:
Større satsing Det er inngått en samarbeidsavtale mellom NAV Møre og Romsdal og Kunnskapstrening IT om å utvikle opp til 400 digitale talenter i regionen. Målet med satsingen er å styrke næringslivets talentbase og utvikle nye karrierer for digitale talenter i fylket. VIndel AS i Kristiansund skal lede arbeidet med å utvikle samarbeidet med nærings- og arbeidsliv i regionen. - Nærkontakt med næringslivet er avgjørende for å kvalifisere talenter til arbeidslivet på en god og relevant måte. Vi ønsker å jobbe tett med bedrifter som trenger digital kompetanse og som ser potensialet i i en generasjon talenter som er rotet i digital kultur og kunnskap, sier Lars Utstøl (Kunnskapstrening IT)
Talentene har vært med i Kunnskapstrening IT noen måneder - bygd ferdigheter og mestret nye utfordringer. Nå får de prøve seg i Ramsalt Lab AS, en sulten IT-bedrift i Tromsø.
Statsminister Erna Solberg tok utfordringen fra Patrick og Espen - to av talentene i Kunnskapstrening IT - og testet med stort engasjement spillet de har utviklet.
Talentene deltar i Kunnskapstrening IT sine program og vil fortelle statsministeren om sitt arbeid og sine opplevelser.
- Vi setter pris på at statsministeren fatter interesse for satsningen på digitale talent. Vi gleder oss til å dele erfaringer på hvordan interessen for data og spill hos unge utenfor arbeid og utdanning, kan være en ressurs og kompetanse arbeidslivet har et sterkt behov for fremover, sier Ole Kristian Myrbostad, Fylkeskoordinator for Jobbstrategien, NAV Møre og Romsdal. - Vi er alle stolte av våre talenter og samarbeidet mellom NAV, Kunnskapstrening IT, universitet og næringsliv. Resultatene av arbeidet er svært oppmuntrende og vi har gode budskap til vår statsminister, sier Lars Utstøl i Kunnskapstrening IT. Overveldende resultater Rett før jul kom resultatene fra talentene i Kunnskapstrening IT sin første universitetstentamen. Emnet var “Introdukson til spillutvikling” (7.5 studiepoeng) og fasiten ble overveldende. Har dyp kompetanse
Talentene startet i september og allerede etter to måneder var de klare for tentamen. Det var første gangen talentene testet sine kunnskaper på universitetsnivå. - De fleste av våre talenter har ikke studiekompetanse eller høyere utdanning. Likefullt har de mye og relevant kompetanse, som de har opparbeidet på egen hånd. Med årsprogrammet i spillutvikling får de mulighet til å bygge videre på sin kompetanse og uten store omveier få testet sine kunnskaper på universitetsnivå. Resultatene viser at man kan skape gode og alternative veier til høyere utdanning for mennesker som velger utradisjonelt, sier Lars Utstøl i Kunnskapstrening IT. Bestod testen David Söderström (leder spelprogrammet ved Stockholms universitet) forteller at tentamen var identisk med den som bachelorstudentene gjennomførte på campus i Kista (Stocholm). - Kunnskapstrening IT har oppnådd et fantastiskt resultat og skal være stolte over deltakernes prestasjoner, sier Söderström (bildet). - Det som slo meg, var at hadde ikke tentamene vært på norsk så hadde jeg ikke merket noen forskjell på Kunnskapstrening IT sine talenter og studentene vi har på kurset her på campus, sier han. 12 av 14 talenter bestod tentamen. To av talentene var svært nære godkjent resultat - men må ta opp igjen tentamen i begynnelsen av januar 2018. Godt arbeidsfellesskap Årsprogrammet i Spillutvikling er sammensatt av flere kurs. Nå er talentene i gang med et 8 ukers kurs i JAVA (programmering). Senere på nyåret skal de ha et kurs i 3D-modellering, før de avslutter med prosjektoppgave. - Årsprogrammet er lagt opp med mye praktisk arbeid, der talenter jobber sammen med hverandre og sammen med faglige veiledere. Dagene handler om å utvikle konkrete løsninger og for å klare det må ny kunnskap bygges. Det er med andre ord en god kobling mellom teori og praksis, sier Utstøl. - Vi legger stor vekt på å skape gode dager for talentene, der de virkelig får rammer og miljø for å bygge kunnskap, selvtillit og nye relasjoner. Alle får jobbe fra hvor de vil og møtes “Live” på nettet hver dag. Vi skaper gode og vibrerende arbeidsfellesskap, der talenter trives og har et arbeidsmiljø som driver deres motivasjon, sier Utstøl. Åpne utdanningssystemet I følge Utstøl er det mange digitale talenter som ikke får de sjansene de fortjener. - Husk at denne generasjon ikke har fått utløp for sine lidenskaper og sin kunnskap i tradisjonell skole og vanlig arbeid. Likevel har de dyrket sine interesser og skaffet seg mye kunnskap. Dette er kapital samfunnet som virkelig trenger og kan aktivere i langt større grad enn i dag. For å klare det, må vi gå noen utradisjonelle veier og skape nye innganger for talentene til høyere utdanning og arbeidsmarkedet. Samarbeidet med Stockholms Universitet har skapt oppløftende resultater og jeg håper at vi fremover kan skape flere slike stier til høyere utdanning, avslutter Utstøl. Årsprogrammet i spillutvikling får nytt opptak våren 2018. Hva lærer våre talenter? Kurs i app-utvikling starter 10. Januar 2018 |
#fremtidensmedspillere |