Kunnskapstrening IT
  • Hjem
  • Tilbud
    • Individuelt program
    • Årskurs spillutvikling 22/23
    • Digital Art
    • e-sport
    • Arbeidstrening
    • Varig tilrettelagt arbeid (VTA)
  • Samfunn
    • NAV >
      • Vårt tilbud til NAV
      • Veier til gode arbeidsliv
      • Behov for digital kompetanse
      • Slipp talentene fram!
    • Næringsliv >
      • Klynger >
        • Smart kyst >
          • Om Smart Kyst
          • Vi søker talenter
        • Møre og Romsdal
        • Gaia Talent
      • Hackathon
      • Blogg: Lars Utstøl
    • Samfunnsløftet
  • EU-prosjekter
  • Nyheter

GJENSKAPER HISTORISK BY

2/16/2022

Comments

 
Picture
Rallarbyen Rombaken - utenfor Narvik.
For snart 120 år siden forsvant byen. Nå gjenoppstår den - digitalt.
Innerst i Rombaksbotn, litt nord for Narvik, lå det en liten by med ca 700 innbyggere. Mellom 1898 og 1903 oppsto og forsvant byen på kort tid. Her var smed, bakeri, butikker, bowlingbane, hotell og horehus. Så forsvant alt! 

Byen oppsto på grunn av byggingen av Ofotbanen.Her var det Rallarne handlet og brukte sine lønninger - når anledningen bød seg. En typisk misforståelse er at Rallarne bodde her, men fakta er at de bodde like utenfor i egne brakker. 
- Byen er fra før 3D-modellert på den klassiske måten og på togstasjon i Narvik så står det en fantastisk modell av hele byen i Rombaken. Modellen er bygd av Per Henrik Mørk og Vera Steine og mange års researcharbeid ligger bak, sier Truls Torblå (Futurum). 
Picture
F.v: Ruben Nergård (Kunnskapstrening IT), Truls Torblå (Futurum), Jon Framnes (Museum Nord), Per Henrik Mørk (designer av modellen), Sammuel Ambroise (Nitro 3D Studios).
I helt ny form
Nå skal byen gjenreises - digitalt. I et partnerskap mellom Nitro 3D Studios i Narvik, Futurum AS, Museum Nord og Kunnskapstrening IT skal det utvikle en animasjonsfilm i 3D som forteller litt om rallarbyens historie.. 

- Nitro 3D Studios gjør det mulig å 3D-skanne byen ved bruk av fotogrammetri. Slik legger vi grunnlaget for digital utvikling i våre design- og spillutviklingsverktøy. Dette er en teknologi og metode som vi spår kommer til å bli mye brukt i museumsbransjen fremover., forteller Ruben Nergård i Kunnskapstrening IT.

Talenter på jobben
Etter skanning skal talentene i Kunnskapstrening IT bearbeide modellene og utvikle teksturer slik at bygget blir så realistisk som mulig i en digital verden.
- 
Dette er et veldig spennende prosjekt fordi vi tror at vi kommer til å avdekke et stort behov innenfor dokumentasjon, arkivarbeid og formidling av historisk- og forskningsbasert historiefortelling. 3D-skanning av objekter med høyt detaljnivå for å gjenskape og bruke i digitale løsninger fremover, forteller Nergård.
- 
Se for deg at du kan komme på et museum som har stilt ut mange flotte gjenstander av historisk verdi, men som har tusenvis i sine arkiver. På en digital flate så kan du hente frem flere gjenstander som du er interessert i og få presentert historier og fakta rundt denne. Kanskje du til og med får en målsatt modell som du kan 3D-printe eller gjenskape selv på samme måte som originalen. Museum er full av historisk kunnskap som samfunnet kan gjøre nytte av. Alle museum og formidlingssentre har begreset med fysiske flater og rom og på denne måte så kan man komplementere utstillinger og by på så mye mer.

I prosjektet  får talentene førstehåndserfaring i hvordan en hel digital produksjonsprosess foregår innenfor feltet. De får erfaring med digitale utviklerverktøy som er bransjestandard og de lærer å jobbe i team og opp mot profesjonelle utviklingsselskaper og kunder. 
- Det er erfaring de kan ta med seg til potensielle arbeidsgiver både innenfor utviklerbedrifter, men også hos f.eks museene selv. I dag har museene mange som jobber med arkiveringsarbeid, men har de noen som jobber med dokumentering og arkivering i flere dimensjoner, sier Ruben Nergård. 

Digitale talenter på ​jobben
Kunnskapstrening IT utvikler digitale talenter - fra utenforskap til arbeid.
I samarbeid med næringsliv og samfunnsaktører utvikles kompetanse, ung medvirkning og nye digitale tjenester og produkter. Hånd i hånd. 
 
Picture
Comments
comments powered by Disqus

    RSS Feed

    Arkiv

    March 2023
    February 2023
    October 2022
    August 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    November 2021
    August 2021
    July 2021
    April 2021
    February 2021
    November 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    October 2019
    June 2019
    April 2019
    March 2019
    January 2019
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    January 2018
    December 2017
    October 2017
    June 2017
    April 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    February 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015

    RSS Feed

​Kunnskapstrening IT
 post@kunnskapstrening.no
Telefon: 416 13301


Organisasjonsnr: 919 156 791
​Bedriftsnummer: 919 217 235 (For NAV)
Kontonr:
4750.67.23287
Picture

  • Hjem
  • Tilbud
    • Individuelt program
    • Årskurs spillutvikling 22/23
    • Digital Art
    • e-sport
    • Arbeidstrening
    • Varig tilrettelagt arbeid (VTA)
  • Samfunn
    • NAV >
      • Vårt tilbud til NAV
      • Veier til gode arbeidsliv
      • Behov for digital kompetanse
      • Slipp talentene fram!
    • Næringsliv >
      • Klynger >
        • Smart kyst >
          • Om Smart Kyst
          • Vi søker talenter
        • Møre og Romsdal
        • Gaia Talent
      • Hackathon
      • Blogg: Lars Utstøl
    • Samfunnsløftet
  • EU-prosjekter
  • Nyheter