Kunnskapstrening IT
  • Hjem
  • Tilbud
    • Individuelt program
    • Årskurs spillutvikling 22/23
    • Digital Art
    • e-sport
    • Arbeidstrening
    • Varig tilrettelagt arbeid (VTA)
  • Samfunn
    • NAV >
      • Vårt tilbud til NAV
      • Veier til gode arbeidsliv
      • Behov for digital kompetanse
      • Slipp talentene fram!
    • Næringsliv >
      • Klynger >
        • Smart kyst >
          • Om Smart Kyst
          • Vi søker talenter
        • Møre og Romsdal
        • Gaia Talent
      • Hackathon
      • Blogg: Lars Utstøl
    • Samfunnsløftet
  • EU-prosjekter
  • Nyheter

Dataspill for bærekraft

5/30/2022

Comments

 
NIS Foundation og Kunnskapstrening IT skaper spill for en bærekraftig fremtid.
Picture
F.v: Tuva Neraal Volden - Environment programme coordinator NIS Foundation, Ruben Nergård - Prosjektleder Kunnskapstrening IT, Eric Sevrin - Senior partner NIS Foundation, Christopher Eads - Senior partner NIS Foundation.
Lokal endring med global effekt
NIS Foundation (Nordic International Support Foundation) er en ideell organisasjon med hovedkvarter i Oslo. NIS Foundation jobber i flere land, blant annet Somalia, Mali, Myanmar. De jobber med et stort antall prosjekter som har som mål å legge til rette for at land og regioner lykkes i å komme seg ut av og unngå konflikt. Prosjektene går blant annet ut på å legge til rette for bygging, rehabilitering og implementering av økonomiske- og samfunnsmessig infrastruktur som kan bidra til fungerende samfunn og å senke konfliktnivå.

NIS Foundation vil nå gjennomføre et eget pilotprosjekt i Norge med mål om å skape holdningsendringer og bevisstgjøring blant barn og unge, som kan bidra til at vi i Norge kan bli en mer bærekraftig del av verdens befolkning.  Prosjektet heter “Hva nå? Endringslaben” og blir designet som en arena, nærmere bestemt en utstilling som vises på biblioteker, kulturhus m.m. landet rundt, og tilhørende undervisningsopplegg for bruk i skolen. Prosjektet er forankret i Kunnskapsløftet 2020, og skal legge til rette for læring og meningsfulle og inspirerende muligheter for barn og unge til å lære om de miljømessige, sosiale og økonomiske bærekraftutfordringene verden står overfor i dag.

Talentene er med!
Talentene i Kunnskapstrening IT ble utfordret av NIS Foundation til å komme opp med et konsept til en interaktiv løsning rundt temaet “Klær i et bærekraftig perspektiv”. Dermed kjørte vi temaet og målsetting inn i et Hackaton hvor ca 20 talenter deltok med sine perspektiver. 
Picture
Picture
Bilde over er et skjermbilde fra
​“PatchUp” som er under utvikling

- En slik stilart og valg av spillassets er ganske unik i norsk sammenheng, ja egentlig i global sammenheng. Inspirasjon til dette fikk vi blant annet fra spillet Lumino City, et spill som har vunnet flere internasjonale priser blant annet for det unike stilarten. Og nå gjør vi dette, men på vår måte i dette spillprosjektet, sier prosjektleder Ruben Nergård.

​Sluttresultatet ble et spillkonsept med fokus på gjenbruk av klær som skal skape positive assosiasjoner og se sammenhengen mellom brukte klær og re-design til nye klær. NIS Foundation likte dette konseptet så godt at de ville gjøre en fullskala spillproduksjon på dette. Det ble dermed “produktet” som den interaktive løsningen skulle være.

- Kunnskapstrening IT har utviklet et konsept som skaper bevissthet rundt verdien av materialer vi ofte ser på som oppbrukte, samtidig som spilleren har det gøy og lærer gjennom lek. I tillegg er Kunnskapstrening IT i seg selv et initiativ som bidrar til en mer bærekraftig utvikling, og samarbeidet gjør at NIS Foundation kan sette bærekraft ut i praksis gjennom arbeidet med utstillingen, sier Tuva Neraal Volden - Environment programme coordinator NIS Foundation

Nå jobber faglige veiledere, traineer og talenter sammen om å utvikle spillet med arbeidstittelen “PatchUp” og som skal bli en del av utstillingen til “Hva nå? Endringslaben” i løpet av høsten 2022. En slik spillproduksjon omfatter spilldesign, programmering, 2D-art og til og med produksjon av fysiske ting som skal brukes i spillet. Det er valgt en ganske unik stil-art på spillet, og det blir brukt faktiske objekter som stoff av ulike slag, kartong, knapper osv og som skal digitaliseres og brukes i spillet.
Comments

    RSS Feed

    Arkiv

    March 2023
    February 2023
    October 2022
    August 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    November 2021
    August 2021
    July 2021
    April 2021
    February 2021
    November 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    October 2019
    June 2019
    April 2019
    March 2019
    January 2019
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    January 2018
    December 2017
    October 2017
    June 2017
    April 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    February 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015

    RSS Feed

​Kunnskapstrening IT
 post@kunnskapstrening.no
Telefon: 416 13301


Organisasjonsnr: 919 156 791
​Bedriftsnummer: 919 217 235 (For NAV)
Kontonr:
4750.67.23287
Picture

  • Hjem
  • Tilbud
    • Individuelt program
    • Årskurs spillutvikling 22/23
    • Digital Art
    • e-sport
    • Arbeidstrening
    • Varig tilrettelagt arbeid (VTA)
  • Samfunn
    • NAV >
      • Vårt tilbud til NAV
      • Veier til gode arbeidsliv
      • Behov for digital kompetanse
      • Slipp talentene fram!
    • Næringsliv >
      • Klynger >
        • Smart kyst >
          • Om Smart Kyst
          • Vi søker talenter
        • Møre og Romsdal
        • Gaia Talent
      • Hackathon
      • Blogg: Lars Utstøl
    • Samfunnsløftet
  • EU-prosjekter
  • Nyheter